Spröda macarones och fluffiga muffins

Jag har fått tillbaka bak & pysselsuget och hade bakverkstad här hemma i fredags.
Recepten hämtade jag från mina favoritkokböcker som jag bläddrar i ofta.
Leila och Therésia kan sina saker vill jag lova.
Någon gång vill jag också skapa en kokbok med mina bästa recept.
Idag blir det bullar och bröd som ska bakas med kärlek!

Choklad muffins med frosting och violströssel

3 ägg
2, 5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
2,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 nypa salt 


Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda mitt i ugnen, 175 grader, ca 15 minuter.

Rosa Macarones med Limekräm

125 g finmalt mandelmjöl
225 g florsocker
4 äggvitor
25 g strösocker
röd karamellfärg

2 msk naturell färskost
1 msk pressad lime
rivet skal från en lime
2 dl florsocker

Separera äggvitor och vispa de så hårt att det går att vända bunken upp och ner utan att det rör sig. Vispa i sockret lite i taget och därefter karamellfärgen. Väg upp mandelmjöl, sikta ner florsockret och blanda noga. Vänd försiktigt ner marängsmeten i mandelblandningen. Häll smeten i en spritspåse och spritsa ut runda klickar (2 cm i diameter) på plåt med bakplåtspapper. Låt stå i ca en timme. Grädda sedan mitt i ugnen i 160 grader i 10-12 min.


bilder: emma







Kommentarer
Postat av: Sophia

Ser MUMS ut! :)

2010-10-11 @ 12:37:43
URL: http://omsocker.blogspot.com
Postat av: karin

så mysigt att baka! vill också skriva en vacker receptbok med massa fina bilder någongång. har näsan alla leilas böcker o bläddrar i här hemma med. mysig stämning på något vis:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0